
Liberalerna i Tanum föreslår krafttag för skolorganisation och undervisning
Onsdag 27 november 2024
Liberalerna i Tanum vill se en skolorganisation som ger högre kunskapsresultat, ökad trygghet för eleverna och en bättre arbetsmiljö för personalen – för att kunna behålla och rekrytera kompetenta lärare. För att komma igång avsätter vi 0,5 miljoner kronor.
Fokus på kärnverksamheten
- Pengar till lärare och elever – resurser ska gå direkt till skolan.
- Behöriga lärare – alla undervisande lärare måste ha formell behörighet.
- Aktiv elevhälsa – specialpedagoger, kuratorer, logopeder och socialpedagoger ska finnas på plats i skolans vardag.
- Skapa arbetslag – lärare, specialpedagoger, bibliotekarie och fritidspersonal ska samarbeta kring elevgrupper.
- Trygghet på rasterna – fritidspersonal ska förstärka tryggheten genom aktiv närvaro.
- Mindre NPM och administration – lärare och rektorer ska slippa överdriven rapportering och mötestvång för att fokusera på eleverna.
- Stärkt lokal för skolbibliotek – bibliotekarie ska vara närvarande varje dag och aktiv i arbetslaget.
- Diagnos och lässtöd – arbete med Läslyftet, diagnosmaterial och rutiner för uppföljning måste prioriteras.
- Flexibla undervisningsgrupper – möjlighet till mindre grupper och specialanpassningar.
- Rätt ansvar – rektor ansvarar för vaktmästeri, städ, verksamhet och undviker onödiga utvecklarroller och strategtjänster.
Genom dessa åtgärder återtar skolan fokus på det mest grundläggande – elevers språkutveckling och matematik – utan att riskera resurser i onödiga projekt.
❓ Vanliga frågor om skolorganisation i Tanum
Varför satsas 0,5 miljoner kronor?
För att snabbt inleda förändringar i verksamheten där elever och lärare är i fokus.
Vad är NPM och varför ska det bort?
New Public Management är ett system med överdriven administration och mätung, som tar tid från undervisningen.
Hur förbättras tryggheten i skolan?
Genom ökad vuxennärvaro på rasterna och aktiva fritidspersonal som bidrar till trygghet och ansvarskänsla.
Hur stärker vi läs- och matematikkunskaper?
Genom skolbibliotekarie i arbetslaget, diagnoser, Läslyftet och särskilda läs- och matteteam.
Varför avskaffa vissa specialistroller?
För att undvika dubbelarbete och rolexplosion. Vi vill återföra ansvar till rektorer och lärare – kob myndig strategi.