Omorganisera skolan i Tanum
Onsdag 27 november 2024
Liberalerna i Tanum föreslår åtgärder som kommer att leda till högre kunskaper, måluppfyllelse och trygghet för elever samt starkt förbättrad arbetsmiljö för skolans personal vilket är helt avgörande för att behålla och nyanställa personal. Åtgärderna är absolut nödvändiga, är av strategisk betydelse för att kommunen ska vara attraktiv för dess invånare.
För att arbetet med skolans organisation skall komma igång utan problem avsätter Liberalerna en halv miljon kronor för ändamålet.
Skolan i Tanum skall organiseras om med nedan riktlinjer:
- Pengarna ska satsas ”nere” i verksamheten.
- Utbildade lärare är viktigt dvs lärare måste bli behöriga.
- Elevhälsan (specialpedagoger, kuratorer, logopeder, socialpedagoger, ”närvaroteamet”) ska
arbeta på skolorna och direkt mot eleverna precis så som skolsköterskorna gör idag. - Skapa ett arbetslag kring elevgrupper bestående av lärare, speciallärare, bibliotekarie,
fritidspersonal. Denna arbetsgrupp ska ges förutsättningar att organisera undervisningen
utifrån elevernas behov och ämnenas karaktär. Här ligger grunden till ett framgångsrikt
skolarbete! - I trygghetssyfte behöver man ha aktiva vuxna, gärna fritidspersonal, ute på rasterna.
- Bort med det kritiserade New Public Management (NPM)-systemet. Skolan är inte en koncern
och skall inte drivas som ett privat, vinstdrivande företag. Barnen måste få kosta. - Bort med alla möten där ”experterna” talar om för läraren vad hen ska göra. Läraren vet oftast redan vad som behöver göras men har inte varken specialistkompetensen eller tiden att utföra det i det dagliga arbetet.
- Det är ett problem när elevgrupperna minskar i en glesbygdskommun då de fasta kostnaderna ligger kvar med t ex skolskjutsar och fastighetshyra medan elevpengen minskar. All nedskärning sker i undervisningen. Detta är oacceptabelt och måste åtgärdas.
- Innan man skär i undervisningen ska man börja med att se över administrationen. Det är inte rimligt att överbyggnaden ”ligger kvar” medan det skärs i grundverksamheten (det är ju den som är skolans uppdrag).
- Bort med rapporteringshysterin, t ex kravet att skriva ner varenda liten incident, göra riskanalyser, skriva individuella omdömen osv.
- Rektorerna har ansvaret för sin skola och behöver få tillbaka makten över verksamheten. Allt arbete kring elever ska ske i samverkan mellan arbetslag och rektor, det räcker.
- Rektorerna måste få tillbaka ansvar vaktmästeri och städ. De (personalen där) är en viktig del av trygghetsskapandet i skolan.
- Det finns många frågor kring det systematiska kvalitetsarbetet (SKA) som tar oerhört mycket tid från både lärare och rektorer varje termin. Vem läser? Vad leder det till? Var finns feedback från högre instans?
- Bryt inte den ordinarie verksamheten för ofta för tillfälliga projekt som kommer utifrån/uppifrån. Vi ska ha ett långsiktigt arbete som håller fast vid kärnverksamheten. Grunden till allt är en gedigen läskunnighet. Detta MÅSTE satsas på i lågstadiet. Håll fokus på svenska och matematik. Ge lärarna den tid de behöver för detta.
- Väldigt viktigt med ett bibliotek som inte bara består av böcker i en hylla i någon korridor utan har egen lokal och en bibliotekarie som är en aktiv del av arbetslaget och finns hela dagar på skolan.
- Ta vara på och följ upp skolverkets diagnosmaterial (svenska och matte, i f-klass till åk 3) och se till att Lässtödet faller ut (extra pengar från kommunen) till de elever som behöver det. Då måste det finnas ett team kring eleven som kan ta hand om detta, inte nödvändigtvis en speciallärare. Tydliga rutiner krävs.
- Skolan ska ha möjlighet att organisera grupper och klasser utifrån elevers speciella behov, t ex mindre undervisningsenheter. Till detta behövs både personal och lokaler.
- Man behöver inte någon utvecklings-strateg. Det har visat sig att en utvecklings-strateg oftast skapar merarbete för personalen genom möten och uppgifter ”ovanifrån” som inte är förankrade i den enskilda skolans behov.
- Vad gör matematikutvecklaren som har effekt ute i verkligheten? Hur mycket tid för matematikutveckling ingår i den tjänsten? Liberalernas intryck är att det bara innebär merarbete och irritation ute på skolorna.
- Vilket är utvecklings strategs ITs uppdrag? Tjänsten bör sannolikt upphöra och köpas vid behov.