Liberalerna vill ta ansvar

Torsdag 14 september 2023

Pressmeddelande från Liberalerna Tanum

Liberalerna vill ta ansvar för Tanum

I dag meddelade Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna att de sparkar ut Liberalerna från majoritetsstyret i Tanum. Liberalerna menar att beskedet, som skickades via mail, är både anmärkningsvärt, beklagligt och oväntat.

– Beskedet är anmärkningsvärt och hanteringen är inte seriös. Vi har under många år haft ett fungerande samarbete inom Alliansen som övriga partier nu väljer att avsluta och det utan diskussion med oss. Liberalerna vill ta ansvar för Tanum i det svåra ekonomiska läge som vi befinner oss i just nu och i framtiden. Men det kräver samtidigt att man vågar se de problem som kommunen faktiskt har och vill göra något åt det. Vår uppfattning är att man istället vill sopa problemen under mattan, säger Göran Lignell, ordförande för Liberalerna Tanum och ledamot i kommunstyrelsen.

– Vi beklagar verkligen det här beskedet och det är uppseendeväckande att kommunens hemsida används som megafon av ledningen. Liberalerna har nu inget annat val än att gå i opposition. Vi kommer att driva en aktiv liberal och självständig oppositionspolitik från de styrelser och nämnder där vi finns representerade fram till nästa val. Det kommer vi göra med kraft. För vi ser hur kunskapsresultaten försämras i skolan och behovet av en ny bostadspolitik som leder till nya bostäder, fler skattebetalare och en bättre kommunal service året runt, säger Jan Olsson, gruppledare och ledamot i kommunfullmäktige.

För fler kommentarer kontakta enligt nedan

Göran Lignell, ordförande Liberalerna Tanum, 0706-385110