Liberalerna i Tanum sätter skolan först

Onsdag 29 november 2023

Under nuvarande budgetår 2023 har BUN (barn och utbildningsnämnden) gjort ”effektiviseringar” vilket lett till olika akuta problem. Dessa problem tydliggjordes av skolornas rektorer vid Barn och utbildningsnämndens sammanträde 2023-11-23. Att göra ytterligare effektiviseringar eller besparingar på BUN för budgetåret 2024 är ett risktagande som en kommun inte skall ta och kan få ödesdigra konsekvenser som att kommunen bryter mot arbetsmiljölagen och skollagen. Därför genomför Liberalerna inte kraftiga nedskärningar på förskolan och skolan som majoriteten föreslår. Utan vi väljer tvärtemot att genomföra en satsning på 2 miljoner kronor.

I Tanum ska vi satsa på skolan och den ska vara konkurrenskraftig för att vara intressant för både personal och elever. Det kan vara avgörande för att familjer väljer att stanna kvar eller flytta till kommunen, vilket i sin tur ökar skatteunderlaget som är vitalt för Tanum. Satsningen skall även underlätta för kultur- och fritidsverksamheten.

Klicka på någon av länkarna nedan för att se Göran Lignells eller Sven-Eric Olssons anförande i kommunfullmäktige:

Video: Göran Lignell i kommunfullmäktige

Video: Sven-Eric Olsson i kommunfullmäktige

Göran Lignell är ordförande för Liberalerna i Tanum.

Sven-Eric Olsson är ersättare i kommunfullmäktige i Tanum.